Hajdú, Tünde (2018) A kognitív érzelem-regulációs stratégiák összefüggése a depresszióval és a szorongással serdülőkorban. BA/Bsc, Szegedi Tudományegyetem.
PDF
2018_Hajdú_Tünde_DYWGA7_SZ.pdf Hozzáférés joga: SZTE designated computers only Download (980kB) |
Abstract
A sikeres érzelemszabályozás az élet egyik legnagyobb feladata, mivel az érzelem-reguláció a testi és a lelki egészségre is kifejti a hatását. Az érzelemszabályozás zavarai, illetve összefüggésük a különböző pszichopatológiával az utóbbi években egyre nagyobb szerepet kap a klinikai pszichológiában. Jelen kutatás célja, hogy megvizsgáljam a kognitív érzelemregulációs stratégiák összefüggését a depresszióval és a szorongással serdülőkorban. Kitértem az adaptív és maladaptív érzelemszabályzó mechanizmusokra, valamint megvizsgáltam a mechanizmusok használatában jelentkező különbségeket a férfiak és a nők között. A hipotéziseim vizsgálatára a Kognitív Érzelem-Reguláció Kérdőívet (CERQ), Spielberger-féle Állapot- és Vonásszorongás Skálát (STAI), valamint a Rövidített Beck Depresszió Kérdőívet (R-BDI) alkalmaztam. Kutatásomban 93 tizedikes és tizenegyedikes serdülőkorú tanuló vett részt. Eredményeim alapján a maladaptív kognitív érzelem-regulációs stratégiák a depresszióval és a szorongással együttjáró konstruktumok. A serdülőkorban az önvád, a rumináció, katasztrofizálás gyakori használata pozitívan együttjár mind a depresszióval, mind pedig szorongással.
English title
Relationships between cognitive emotion regulation strategies, depression and anxiety
Institution
Szegedi Tudományegyetem
Faculty
Department
Kognitív- és Neuropszichológiai Tanszék
Discipline
Institute
Pszichológiai Intézet
Specialization
Supervisor(s)
Item Type: | Thesis (BA/Bsc) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | érzelemszabályozás, kognitív érzelem-regulációs stratégiák, depresszió, szorongás |
Subjects: | 06. Humanities |
Depositing User: | szerkesztő BTK |
Date Deposited: | 2019. May. 21. 07:30 |
Last Modified: | 2019. May. 21. 13:35 |
URI: | https://diploma.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/74508 |
Actions (login required)
View Item |