A versengés, mint norma az iskolai kötődés tükrében 12-13 éves tanulók körében

Péter, Dr. Jánosné (2018) A versengés, mint norma az iskolai kötődés tükrében 12-13 éves tanulók körében. Masters, Szegedi Tudományegyetem.

[thumbnail of 2018_Péter_Jánosné_dr__BRPW8K_SZ.pdf] PDF
2018_Péter_Jánosné_dr__BRPW8K_SZ.pdf
Hozzáférés joga: SZTE designated computers only

Download (1MB)

Abstract

A versengés és együttműködés egyik leggyakoribb színtere az iskola, ahol a gyerekek összemérhetik tudásukat, képességeiket, összehasonlíthatják magukat társaikkal, és ezáltal fejlődhetnek. Napjainkban a versengéskutatások egyre több tényező figyelembevételével folynak, de a normák, az iskolához való viszonyulás vizsgálatának még nincs kiterjedt szakirodalma. Dolgozatom témájául a versengés, az iskolai kötődés és a versengésre, együttműködésre vonatkozó viselkedések normaként való megjelenését és összefüggéseik vizsgálatát választottam. Ehhez egy megyeszékhely és egy kisebb város általános iskolájának hatodik osztályos (12-13 éves), összesen 110, tanulója töltötte ki a Szabó és Virányi (2014) féle iskolai kötődés, a Szokol, Mácsai és Orosz (2014) féle versengés kérdőívet, valamint a Szabó és Labancz (2015) féle norma- kérdőív mintájára újonnan létrehozott kérdőívet. A vizsgálat adatai szerint a mérőeszköz alkalmas a leíró és személyes normák mérésére, az észlelt normák esetén még további pontosítás szükséges. Az eredmények alapján az együttműködésre irányuló személyes normák szignifikáns pozitív kapcsolatot mutatnak a társakhoz, a tanárokhoz és összességében az iskolához való kötődéssel, a versengés önfejlesztő aspektusa pedig a társakkal, tanárokkal és tantárgyakhoz való viszonnyal és összességében az iskolai kötődéssel. A hiperversengő attitűd szignifikáns negatív kapcsolatot mutatott az iskolai viszonyokkal, a tanárokhoz és a tantárgyakhoz való kapcsolat esetén, és pozitív együttjárást mutat a leíró normák versengés orientált viselkedéseinek három itemével.

English title

Competition as a norm in the light of school affiliation among 12-13 year-old students

Institution

Szegedi Tudományegyetem

Faculty

Faculty of Arts

Department

Szociál- és Fejlődéspszichológiai Tanszék

Discipline

Humanities

Institute

Pszichológiai Intézet

Specialization

pszichológia

Supervisor(s)

Supervisor
Supervisor scientific name label
Email
EHA
Szabó, Dr. Éva
habilitált egyetemi docens
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: iskolai kötődés, versengés, együttműködés, osztálynormák az iskolában, normatorzulás
Subjects: 06. Humanities
Depositing User: szerkesztő BTK
Date Deposited: 2019. May. 22. 10:14
Last Modified: 2019. May. 24. 07:21
URI: https://diploma.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/74337

Actions (login required)

View Item View Item