Madarász, Judit (2018) Kognitív képességek és szociális problémamegoldás az általános iskola 6. osztályosainak körében. Masters, Szegedi Tudományegyetem.
PDF
2018_Madarász_Judit_QBFWQX_SZ.pdf Hozzáférés joga: SZTE designated computers only Download (1MB) |
Abstract
Szociális problémának tekintünk minden olyan társas helyzetet és viszonyt, amelyet a személy önmagával vagy másokkal való konfrontálódás útján oldhat meg, mivel sok esetben nem áll a személy számára megfelelő mennyiségű és/vagy minőségű információ. Sokan kutatták a probléma megoldási módokat, amelyek meghatározzák, befolyásolják és hatással vannak a környezetünkre és önmagunkra. Az életkor és a nem befolyásoló tényezőként jelen van a szociális probléma megoldásában. Dolgozatomban feltártam a szociális probléma megoldáshoz való viszonyulást vajdasági diákok körében. Kor és nem szempontból vizsgáltam a probléma megoldáshoz való hozzáállást. Háttértényezőként iskolai tanulmányi teljesítményt, intellektuális képességet és 6 éves korban elkészített iskalaérettségi mutatókat rendeltem. A mintám összesen 79 tanuló (N=35 fiú,N= 44 lány) 6. majd később 8. osztályba járó fiatal adataiból állt. Hipotéziseimet a külföldön végzett kutatások alapján fogalmaztam meg és a vajdasági mintát ehhez hasonlítottam. Az eredmények alapján a határontúli magyar diákok pozítivan állnak a probléma megoldásához, jellemző rájuk a racionalitás és az elkerülés. Valamint nem találtam, összefüggést a különböző képességek és a szociálisan felmerülő probléma megoldásuk között.
English title
Cognitive abilities and social problem solving among the 6th grade of primary school
Institution
Szegedi Tudományegyetem
Faculty
Department
Szociál- és Fejlődéspszichológiai Tanszék
Discipline
Institute
Pszichológiai Intézet
Specialization
Supervisor(s)
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | 06. Humanities |
Depositing User: | szerkesztő BTK |
Date Deposited: | 2019. May. 20. 11:54 |
Last Modified: | 2019. May. 21. 12:49 |
URI: | https://diploma.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/74035 |
Actions (login required)
View Item |