Felnőtté válás és a kapunyitási pánik: az észlelt társas támogatás, az észlelt stressz és a hallgatói kiégés összefüggésvizsgálata

Vargová, Enikő (2018) Felnőtté válás és a kapunyitási pánik: az észlelt társas támogatás, az észlelt stressz és a hallgatói kiégés összefüggésvizsgálata. BA/Bsc, Szegedi Tudományegyetem.

[thumbnail of 2018_Vargová_Enikő_XFHXHJ_SZ.pdf] PDF
2018_Vargová_Enikő_XFHXHJ_SZ.pdf
Hozzáférés joga: SZTE designated computers only

Download (1MB)

Abstract

Dolgozatom témája az az egyre elterjedtebb, sajátos életkori krízisállapot, amit kapunyitási pánik néven ismerünk. Jelen vizsgálat központi kérdése, hogy milyen kapcsolat írható le a kapunyitási pánik és a további vizsgált jelenségek – az észlelt társas támogatás, az észlelt stressz és a hallgatói kiégés – között. Kutatásom témáját képezi még az észlelt társas támogatás és az észlelt stressz, az észlelt társas támogatás és a hallgatói kiégés, valamint az észlelt stressz és a hallgatói kiégés összefüggésvizsgálata. Egyes jelenségeket demográfiai változók tekintetéében is vizsgáltam. A minta 102 felsőoktatásban tanuló fiatal felnőttet tartalmazott, akik átlagéletkora 25 év volt. Kutatásomhoz négy standard kérdőívet használtam, melyek az említett jelenségeket egymástól függetlenül vizsgálják. Az összefüggéselemzéshez mindig a Spearman-féle Rangkorrelációt alkalmaztam. A kapunyitási pánik pozitívan korrelált mind az észlelt stressz mind a hallgatói kiégés jelenségeivel. Ellenben negatív kapcsolat mutatkozott a kapunyitási pánik és az észlelt társas támogatás között. Negatív együttjárást találtam még az észlelt társas támogatás és az észlelt stressz, illetve az észlelt társas támogatás és a hallgatói kiégés között is. Az észlelt stressz és a hallgató kiégés között pozitív korreláció állt fenn. Az Egyszempontos varianciaanalízis alapján az életkori csoportok között nincs szignifikáns különbség a kapunyitási pánik tekintetében. A Mann-Whitney tesztek eredményei szerint, sem az életkor sem a végzettség alapján képzett csoportok között nincs szignifikáns különbség az észlelt társas támogatás tekintetében.

English title

Becoming adult and the quarter-life crisis: the relationship between perceived social support, perceived stress and academic burnout

Institution

Szegedi Tudományegyetem

Faculty

Faculty of Arts

Department

Szociál- és Fejlődéspszichológiai Tanszék

Discipline

Humanities

Institute

Pszichológiai Intézet

Specialization

pszichológia

Supervisor(s)

Supervisor
Supervisor scientific name label
Email
EHA
Jagodics, Balázs
egyetemi tanársegéd
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED

Item Type: Thesis (BA/Bsc)
Uncontrolled Keywords: kapunyitási pánik, észlelt társas támogatás, észlelt stressz, hallgatói kiégés
Subjects: 06. Humanities
Depositing User: szerkesztő BTK
Date Deposited: 2019. May. 21. 11:49
Last Modified: 2019. May. 23. 12:34
URI: https://diploma.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/74587

Actions (login required)

View Item View Item