Fekete, Dávid (2018) Hogyan előzhető meg az egyetemi lemorzsolódás? : a tanulást támogató erőforrások mérése egyetemisták körében. Masters, Szegedi Tudományegyetem.
PDF
2018_Fekete_Dávid_FK9V69_SZ.pdf Hozzáférés joga: SZTE designated computers only Download (639kB) |
Abstract
Kutatásom célja annak vizsgálata volt, hogy milyen tanulást támogató erőforrások lelhetők fel az egyetemisták körében, azaz milyen pszichológiai faktorok megléte szükséges ahhoz, hogy a hallgatók körében kisebb mértékben jelenjen meg a lemorzsolódás jelensége. Ezt a kérdést jelen kutatásban a társas támogatás, illetve annak alskálái, a megküzdési módok kérdőív alskálái, a motivációs tényezők, illetve a mindset vizsgálatával kíséreltem meg megválaszolni. Jelen kutatás szorosan kapcsolódik Szabó és munkatársai kutatásához, amelyet 2016-ban kezdtek el. Dolgozatomban a kutatók által felvett adatbázis használtam. A kutatásban 1165 fő vett részt. A kitöltők a Szegedi Tudományegyetem 12 karának hallgatói voltak. Az alacsony kitöltési arány miatt két kart, név szerint a Zeneművészeti, illetve a Mezőgazdasági Kar hallgatóit kizártam a mintából, így a végső minta nagysága 1157 fő lett. A hallgatók társas támogatását a Multidimenzionális Észlelt Társas Támogatás kérdőívvel, megküzdési módjait a Megküzdési módok kérdőívvel mértük. A motivációkat egy 7 fokú skálán jelölték a hallgatók, míg a mindsetet egy jelenleg is publikálás alatt lévő kérdőívvel vizsgáltuk. Eredményeim alapján mind a probléma, mind pedig az érzelem központú megküzdési stratégia együttjárást mutat a jobb tanulmányi teljesítménnyel. A pszichológiai faktorok vizsgálata során pedig a problémaközpontú megküzdés, illetve a társas támogatás közötti kapcsolat volt szignifikáns. A próbák karonkénti lefuttatása során már egy árnyaltabb képet kaptam a tanulást támogató erőforrások tekintetében. A kapott eredmények jó kiindulópontként szolgálhatnak a későbbi lemorzsolódás kutatásoknak, mivel több érdekes kapcsolatot feltár a vizsgált pszichológiai tényezők, illetve a hallgatók tanulmányi eredményeit tekintve.
English title
How university dropout can be prevented? : the measurement of the learning supportive factors between university students
Institution
Szegedi Tudományegyetem
Faculty
Department
Szociál- és Fejlődéspszichológiai Tanszék
Discipline
Institute
Pszichológiai Intézet
Specialization
Supervisor(s)
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | tanulás, támogató, erőforrások, egyetemi, lemorzsolódás, megelőzés, társas támogatás, megküzdés, motiváció, mindset |
Subjects: | 06. Humanities |
Depositing User: | szerkesztő BTK |
Date Deposited: | 2019. May. 22. 07:26 |
Last Modified: | 2019. May. 23. 13:49 |
URI: | https://diploma.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/74252 |
Actions (login required)
View Item |