Farkas, Csenge (2018) Az iskolai klíma, a mindset, valamint a tanári és a tanulói kiégés összefüggései. Masters, Szegedi Tudományegyetem.
![]() |
PDF
2018_Farkas_Csenge_PTT0JY_SZ.pdf Hozzáférés joga: SZTE designated computers only Download (1MB) |
Abstract
Kutatásom célja az észlelt iskolai klíma feltérképezése egy megyeszékhelyi állami és egy fővárosi alapítványi általános iskolában, valamint annak megvizsgálása, hogy ez a tényező hogyan függ össze a tanári és a tanulói kiégéssel, valamint a pedagógusok, diákok, és azok szüleinek a mindsetével. Előfeltevéseim között szerepelt, hogy a két iskola között különbség lesz az észlelt klíma megítélését tekintve, és ezzel összhangban a többi tényezőnél is szignifikáns átlagkülönbség lesz megfigyelhető. Emellett hipotézisként fogalmaztam meg azt is, hogy az észlelt iskolai klíma, a kiégés, valamint a mindset együttállást mutat, illetve, hogy lehet bejósló modellt állítani a kiégés és a klíma mértékére az egyéb vizsgált tényezők alapján. A vizsgálathoz egy amerikai kezdeményezésű észlelt klíma kérdőívet, egy saját fejlesztésű mindsetet mérő kérdőívet, valamint Szabó és Jagodics által fejlesztett munkahelyi követelmények és erőforrások kérdőívet használtam. Emellett a tanári mintán BO-SE Kiégés Kérdőívet, a diák mintán pedig SBI (School Burnout Inventory) kérdőívet használtam az érzelmi kimerültség felderítésére. A kutatásban 171 diák, 86 szülő, és 31 tanár vett részt. Az észlelt iskolai klíma pozitív irányú kapcsolatot mutatott a growth mindsettel, illetve negatív irányút a kiégéssel. A modellek felállítása nem nyert teljes mértékben igazolást, azonban az iskolák és osztályok közötti különbségek megmutatkoztak a mintámon a vizsgált változók mentén.
English title
The correlation between the school climate, the mindset, the teacher and the student burnout
Institution
Szegedi Tudományegyetem
Faculty
Department
Szociál- és Fejlődéspszichológiai Tanszék
Discipline
Institute
Pszichológiai Intézet
Specialization
Supervisor(s)
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | észlelt iskolai klíma, mindset, tanári kiégés, tanulói kiégés, tanítási tapasztalat, szubjektív tanulmányi teljesítmény |
Subjects: | 06. Humanities |
Depositing User: | szerkesztő BTK |
Date Deposited: | 2019. May. 22. 07:21 |
Last Modified: | 2019. May. 23. 13:45 |
URI: | https://diploma.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/74251 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |