Használt motorolajjal szennyezett, vasúti területről származó talaj bioremediációs lehetőségeinek kidolgozása

Petrovszki, Péter Ádám (2018) Használt motorolajjal szennyezett, vasúti területről származó talaj bioremediációs lehetőségeinek kidolgozása. Masters, Szegedi Tudományegyetem.

[thumbnail of 2018_Petrovszki_Péter_Ádám_SQR9PN_SZ.pdf] PDF
2018_Petrovszki_Péter_Ádám_SQR9PN_SZ.pdf
Hozzáférés joga: SZTE designated computers only

Download (1MB)

Abstract

Az ásványolaj-termékek nagymértékű felhasználásának következtében fokozottan számolni kell azzal a kockázattal, hogy ezen anyagok a szállításuk, felhasználásuk és tárolásuk során a természetes közegekbe kerülhetnek. Ebből a szempontból a talaj különösen veszélyeztetett, mivel itt a szennyezés tartósan fennállhat, így számos olyan komponens halmozódhat fel, amelyek környezetvédelmi és egészségügyi kockázatot jelentenek. A szennyezőanyagok eltávolítására vagy a mennyiségük határértékek alá csökkentésére az elmúlt évtizedekben számos fizikai és kémiai eljárást dolgoztak ki. A hagyományos fizikokémiai kármentesítő módszerek gyakran korlátokba ütközhetnek a szénhidrogén eredetű szennyezések esetében, így a környezetbarát és költséghatékony bioremediációs technológiák lehetősége sok esetben megfontolandó. A diplomamunkám során egy vasúti területről származó, használt motorolajjal szennyezett terület bioremediációs lehetőségeit jártam körül. Elsőként meghatároztam a szennyezett talaj azon tulajdonságait, amelyek a kezelést leginkább befolyásolhatják. Ehhez először folyadék kultúrában vizsgáltam öt, tanszéki törzsgyűjteményből származó baktériumtörzs (Pseudomonas putida B, Rhodococcus erythropolis PR4, Rhodococcus sp. C, Rhodococcus sp. PAE1, Rhodococcus sp. PAE8) motorolaj-bontó képességét, majd a legjobban teljesítő törzseket mikrokozmosz kísérletekben felhasználva modelleztem a használt vasúti motorolajjal szennyezett talaj kármentesítését. A biostimuláció és a különféle elrendezésű bioaugmentációs kísérletek során a respirációs aktivitás mellett nyomon követtem a mikrobiális populációk sejtszámában bekövetkező változásokat is, továbbá a mintákban megmaradó olajtartalom alapján meghatároztam a biokonverzió mértékét. Az eredményeim alapján úgy tűnik, hogy egy régebbi szennyezés esetén már pusztán biostimulációval is közel hasonló hatékonyságú kármentesítést lehet elvégezni, mint bioaugmentációval. Ennek oka feltehetően abban a képességben keresendő, hogy az eredeti talajmikroflóra képes volt alkalmazkodni a szennyezőanyag jelenlétéhez. Mivel a nyílt rendszerben alkalmazott biológiai kármentesítések sikerét számos biotikus és abiotikus tényező befolyásolhatja, a diplomamunkám során nyert ismeretek a jövőben hozzájárulhatnak a használt vasúti motorolajjal szennyezett, vasúti terület bioremediációjának megtervezéséhez és sikeres kivitelezéséhez.

English title

Developing options for the bioremediation of a railway station area polluted with used lubricating oils

Institution

Szegedi Tudományegyetem

Faculty

Faculty of Science and Informatics

Department

Biotechnológiai Tanszék

Discipline

Natural Sciences

Specialization

környezetmérnöki

Supervisor(s)

Supervisor
Supervisor scientific name label
Email
EHA
Perei, Dr. Katalin
egyetemi adjunktus
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Talajszennyezés, Használt vasúti motorolaj, Bioremediáció, Bioaugmentáció, Biostimuláció, Rhodococcus
Subjects: 01. Natural sciences
Depositing User: TTIK szerkesztő
Date Deposited: 2019. Sep. 20. 07:26
Last Modified: 2019. Sep. 27. 13:58
URI: https://diploma.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/73636

Actions (login required)

View Item View Item