Kling, Eszter (2018) Az iskolai zaklatás kapcsolata a naiv tudatelmélettel és a szociálisprobléma-megoldás 12 és 14 éveseknél. Masters, Szegedi Tudományegyetem.
PDF
2018_Kling_Eszter_IGMPT4_SZ.pdf Hozzáférés joga: SZTE designated computers only Download (666kB) |
Abstract
Korábbi tanulmányokban már felvetették, hogy az iskolai zaklatók tudatelméleti képessége átlagon felüli, aminek révén sikeresen manipulálhatják közönségük, és a zaklatásban segédkezők, a zaklatást támogatók mentális állapotait, ezáltal elkerülve a lebukást és fenntartva egy, a zaklatást támogató társas hálót (Sutton, Smith és Swettenham, 1999). Néhány kutatási eredmény megerősítette ezt, továbbá az áldozattá válók körében ennek ellenkezőjét, vagyis gyengébb tudatelméleti képességet talált (Sutton és mtsai, 1999b; Gini, 2006; Gasser és Keller, 2009). A szociálisprobléma-megoldás D’Zurilla, Nezu és MaydeuOlivares (2004), illetve Frauenknecht és Black (2010) által javasolt modelljét felhasználva tudomásom szerint még nem vizsgálták az iskolai zaklatásban érintettek szociálisproblémamegoldási készségeit. Vizsgálatomban 72 általános iskolás gyermek (43 lány, 29 fiú) vett részt. A vizsgálati mintán a zaklatásban való részvétel és a viktimizáció, a tudatelméleti képesség, a szociálisprobléma-megoldás, és azon belül a negatív orientáció felmérése történt meg kérdőíves eljárással. Az eredmények szerint a zaklatók tudatelméleti képessége tendenciaszerűen magasabb, mint az áldozatoké és a zaklató/áldozatoké, ugyanakkor a zaklatás, és a viktimizáció sem korrelál a tudatelméleti képességgel. Az áldozattá válás együttjárt a negatív problémaorientációval, negatív énhatékonysággal, a probléma-megoldás elkerülésével. A zaklatás szintén együtt járt az problémákkal kapcsolatos elkerülő viselkedéssel.
English title
Association of school bullying with theory of mind and social problem solving in 12 and 14 years old children
Institution
Szegedi Tudományegyetem
Faculty
Department
Szociál- és Fejlődéspszichológiai Tanszék
Discipline
Institute
Pszichológiai Intézet
Specialization
Supervisor(s)
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | iskolai zaklatás, tudatelmélet, szociálisprobléma-megoldás, negatív orientáció, 12 és 14 évesek |
Subjects: | 06. Humanities |
Depositing User: | szerkesztő BTK |
Date Deposited: | 2019. May. 22. 08:18 |
Last Modified: | 2019. May. 24. 06:45 |
URI: | https://diploma.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/74656 |
Actions (login required)
View Item |