Szülői nevelési stílus, szorongás és jövő-orientáció kapcsolata 8. és 12. évfolyamos diákok esetében

Nagy, Anett (2018) Szülői nevelési stílus, szorongás és jövő-orientáció kapcsolata 8. és 12. évfolyamos diákok esetében. Masters, Szegedi Tudományegyetem.

[thumbnail of 2018_Nagy_Anett_AIWMCC_SZ.pdf] PDF
2018_Nagy_Anett_AIWMCC_SZ.pdf
Hozzáférés joga: SZTE designated computers only

Download (1MB)

Abstract

Szakdolgozatomban általános iskola 8. és középiskola 12. évfolyamos diákjainak jövőképét kívántam feltérképezni a szülői nevelési stílus, valamint a szorongás összefüggéseinek tükrében. A kutatást 100 fős magyarországi mintán, egy kisvárosi református középiskolában, illetve egy szintén az adott településen működő általános iskolában végeztem el. A diákokkal három féle kérdőívet töltettem ki: a Nurmi és munkatársai által kifejlesztett Jövő-orientáció Kérdőívet (Nurmi, Seginer és Poole, 1990), a Családi Szocializáció kérdőív (Goch és Dalbert, 1997) magyar változatát a szülői nevelési stílus vizsgálatára (Sallay, 2002), valamint Spielberger Vonás- és Állapot Szorongás Kérdőíveit (Spielberger, Sipos, K. és Sipos M., 1982) a jövőhöz kapcsolódó szorongás méréséhez. Eredményeim kapcsán elmondható, hogy tanulmányi teljesítmény szempontjából nem találtam szignifikáns különbséget a tanulók jövőre vonatkozó elképzelései kapcsán, a magukat jó, közepes, vagy gyenge tanulónak tartó fiatalok közel azonos mennyiségű jövőbeli vágyat és félelmet soroltak fel. Az életkor, azonban, szignifikáns összefüggést mutatott a jövőre vonatkozó tartalmakkal, így esetemben is beigazolódott, hogy minél idősebb valaki, annál több tapasztalattal rendelkezik, amihez több jövőbeli vágy és félelem is kapcsolódik, ám az életkor nem volt hatással a prospektív életcélok megjelenésére. A támogató családi környezet alacsonyabb szorongással párosult, ami valóban több és határozottabb vágyat, illetve félelmet eredményezett, a konformizmus kapcsán azonban nem találtam szignifikáns összefüggést a szorongással. A nemek közti legnagyobb különbségek inkább a tanulásra és munkára vonatkozó tartalmak tekintetében jelentkeztek, ahol a nők mutattak magasabb szorongást. A birtokolt vágyak esetében nem találtam szignifikáns különbséget a férfi és női válaszadók között.

English title

The relationship of parental education, anxiety and future orientation among students of grades 8 and 12

Institution

Szegedi Tudományegyetem

Faculty

Faculty of Arts

Department

Szociál- és Fejlődéspszichológiai Tanszék

Discipline

Humanities

Institute

Pszichológiai Intézet

Specialization

pszichológia

Supervisor(s)

Supervisor
Supervisor scientific name label
Email
EHA
Bárányné Jámbori, Dr. Szilvia
egyetemi adjunktus
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: jövő-orientáció, szülői nevelési stílus, szorongás, életcél, vágyak, félelmek
Subjects: 06. Humanities
Depositing User: szerkesztő BTK
Date Deposited: 2019. May. 22. 10:08
Last Modified: 2019. May. 24. 07:16
URI: https://diploma.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/74181

Actions (login required)

View Item View Item