Az iskolai zaklatás kapcsolata a naiv tudatelmélettel és a szociálisprobléma-megoldás 12 és 14 éveseknél

Kling Eszter (2018) Az iskolai zaklatás kapcsolata a naiv tudatelmélettel és a szociálisprobléma-megoldás 12 és 14 éveseknél. MA/MSc, Szegedi Tudományegyetem.

[img] PDF
2018_Kling_Eszter_IGMPT4_SZ.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP-kről nyitható meg

Download (666kB)

Abstract

Korábbi tanulmányokban már felvetették, hogy az iskolai zaklatók tudatelméleti képessége átlagon felüli, aminek révén sikeresen manipulálhatják közönségük, és a zaklatásban segédkezők, a zaklatást támogatók mentális állapotait, ezáltal elkerülve a lebukást és fenntartva egy, a zaklatást támogató társas hálót (Sutton, Smith és Swettenham, 1999). Néhány kutatási eredmény megerősítette ezt, továbbá az áldozattá válók körében ennek ellenkezőjét, vagyis gyengébb tudatelméleti képességet talált (Sutton és mtsai, 1999b; Gini, 2006; Gasser és Keller, 2009). A szociálisprobléma-megoldás D’Zurilla, Nezu és MaydeuOlivares (2004), illetve Frauenknecht és Black (2010) által javasolt modelljét felhasználva tudomásom szerint még nem vizsgálták az iskolai zaklatásban érintettek szociálisproblémamegoldási készségeit. Vizsgálatomban 72 általános iskolás gyermek (43 lány, 29 fiú) vett részt. A vizsgálati mintán a zaklatásban való részvétel és a viktimizáció, a tudatelméleti képesség, a szociálisprobléma-megoldás, és azon belül a negatív orientáció felmérése történt meg kérdőíves eljárással. Az eredmények szerint a zaklatók tudatelméleti képessége tendenciaszerűen magasabb, mint az áldozatoké és a zaklató/áldozatoké, ugyanakkor a zaklatás, és a viktimizáció sem korrelál a tudatelméleti képességgel. Az áldozattá válás együttjárt a negatív problémaorientációval, negatív énhatékonysággal, a probléma-megoldás elkerülésével. A zaklatás szintén együtt járt az problémákkal kapcsolatos elkerülő viselkedéssel.

English title

Association of school bullying with theory of mind and social problem solving in 12 and 14 years old children

Institution

Szegedi Tudományegyetem

Faculty

Faculty of Arts

Department

Szociál- és Fejlődéspszichológiai Tanszék

Discipline

Humanities

Institute

Pszichológiai Intézet

Specialization

pszichológia

Supervisor(s)

SupervisorSupervisor scientific name labelEmailEHA
Dr. Blaskovicsné Gál ZitaUNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED

Item Type: Thesis (MA/MSc)
Date: 2018
Uncontrolled Keywords: iskolai zaklatás, tudatelmélet, szociálisprobléma-megoldás, negatív orientáció, 12 és 14 évesek
Depositing User: BTK szerkesztő
Date Deposited: 2019. May. 22. 08:18
Last Modified: 2019. May. 24. 06:45
URI: http://diploma.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/74656

Actions (login required)

View Item View Item