Az érzelmi intelligencia, a munkahelyi erőforrások és követelmények, valamint a társas támogatás kapcsolata a pedagógusok kiégésével

Stayer, Fanni (2018) Az érzelmi intelligencia, a munkahelyi erőforrások és követelmények, valamint a társas támogatás kapcsolata a pedagógusok kiégésével. BA/Bsc, Szegedi Tudományegyetem.

[thumbnail of 2018_Stayer_Fanni_T7AY7V_SZ.pdf] PDF
2018_Stayer_Fanni_T7AY7V_SZ.pdf
Hozzáférés joga: SZTE designated computers only

Download (785kB)

Abstract

Kutatásom célja az volt, hogy megtudjam, a munkahelyi erőforrások és követelmények, a társas támogatás és az érzelmi intelligencia milyen kapcsolatban áll a kiégés tapasztalt mértékével, valamint az, hogy a nők és férfiak, illetve a gyógypedagógusok és hagyományos iskolában tanító pedagógusok között van-e eltérés a kiégés tekintetében. Feltételeztem, hogy a munkahelyi erőforrások, a társas támogatás és az érzelmi intelligencia negatív, a munkahelyi követelmények pedig pozitív kapcsolatban állnak a kiégéssel. Hipotéziseim között szerepelt az is, hogy a férfiak és nők kiégés átlagpontszámában nincs különbség, azonban a két nem a kiégés más-más dimenziójának van kitéve. Feltételeztem továbbá, hogy a gyógypedagógiai intézményben tanító pedagógusok és a hagyományos intézményben tanító pedagógusok között nincs szignifikáns különbség a kiégés tekintetében. Ezen hipotézisek tesztelésére 350 pedagógust kértem az online kérdőívcsomag kitöltésére. A vizsgálati személyek között 54 férfi és 296 nő szerepelt, akik a Kiégés kérdőívet, a Munkahelyi erőforrások és követelmények kérdőívet, a Társas támogatás kérdőívet, valamint az Wong és Law Érzelmi intelligencia kérdőívet töltötték ki. Eredményeim szerint a munkahelyi erőforrások és a társas támogatás negatív, a munkahelyi követelmények pedig pozitív kapcsolatban állnak a kiégéssel. Várakozásaimnak megfelelően negatív együttjárást találtam az érzelmi intelligencia és a kiégés mértéke között. A férfiak és nők között nem találtam különbséget sem a kiégés összesített átlagpontszámában, sem alskáláiban. A gyógypedagógiai intézményekben és a hagyományos oktatási rendszerben tanító pedagógusok eredményében szintén nem kaptam szignifikáns különbséget.

English title

Investigating the relationship between teacher burnout, job demand and resources, emotional itelligence and social support

Institution

Szegedi Tudományegyetem

Faculty

Faculty of Arts

Department

Szociál- és Fejlődéspszichológiai Tanszék

Discipline

Humanities

Institute

Pszichológiai Intézet

Specialization

pszichológia

Supervisor(s)

Supervisor
Supervisor scientific name label
Email
EHA
Jagodics, Balázs
egyetemi tanársegéd
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED

Item Type: Thesis (BA/Bsc)
Uncontrolled Keywords: kiégés, követelmények, erőforrások, társas támogatás, érzelmi intelligencia
Subjects: 06. Humanities
Depositing User: szerkesztő BTK
Date Deposited: 2019. May. 21. 10:43
Last Modified: 2019. May. 23. 12:09
URI: https://diploma.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/74514

Actions (login required)

View Item View Item