A pozitív fiatalkori fejlődés korrelátumainak vizsgálata kibontakozó felnőttek körében : az önértékelés, az énhatékonyság, illetve a közösségi szervezetekben való aktív részvétel összefüggései családi, tanulmányi, valamint egyéb pszichológiai tényezőkkel

Lőrincz, Anna Kata (2018) A pozitív fiatalkori fejlődés korrelátumainak vizsgálata kibontakozó felnőttek körében : az önértékelés, az énhatékonyság, illetve a közösségi szervezetekben való aktív részvétel összefüggései családi, tanulmányi, valamint egyéb pszichológiai tényezőkkel. Masters, Szegedi Tudományegyetem.

[thumbnail of 2018_Lőrincz_Anna_Kata_KGCFSE_SZ.pdf] PDF
2018_Lőrincz_Anna_Kata_KGCFSE_SZ.pdf
Hozzáférés joga: SZTE designated computers only

Download (898kB)

Abstract

Jelen kutatás célja annak felderítése, hogy a kibontakozó felnőttek körében milyen összefüggést mutat az önértékelés, az énhatékonyság, valamint a közösségi szervezetben való aktív részvétel a családi, tanulmányi, illetve egyéb pszichológiai tényezőkkel. A minta 216 személyből állt (80 férfiből és 136 nőből; átlagéletkor M=21,59 év, SD=1,93). A vizsgálati személyek egy online kérdőívet töltöttek ki, mely tartalmazott önértékelésükre, énhatékonyságukra, közösségi szervezetben való részvételükre, családi szocializációjukra, tanulmányi eredménnyel való elégedettségükre, hallgatói kiégésükre, élettel való elégedettségükre, az élet értelmességének megélt szintjére, valamint a remény általános szintjének mértékére vonatkozó kérdéseket. Az önértékelés pozitív kapcsolatban állt a támogató nevelési attitűddel (férfi almintán csak az anya esetén), a tanulmányi eredménnyel való elégedettséggel, az élettel való elégedettséggel, az élet értelmességének és a reménynek a megélt szintjével, valamint negatív irányú összefüggést mutatott a hallgatói kiégéssel, a manipulatív nevelési attitűddel, a konfliktusos családi légkörrel és az inkonzisztens nevelési stílussal, illetve a nők esetében a konformitás mint nevelési céllal, a következetes és korlátozó nevelési stílussal. Az énhatékonyság pozitív összefüggést mutatott az élet értelmességének és a reménynek az általános szintjével, az élettel való elégedettséggel, a támogató nevelési attitűddel, valamint a férfi alminta esetén az önállóságra nevelés mint nevelési céllal, és negatív kapcsolatban állt a korlátozó nevelési stílussal, illetve nők esetén a hallgatói kiégéssel és az apa manipulatív nevelési attitűdjével. A közösségi szervezetben való részvétel csak a hallgatói kiégéssel mutatott összefüggést, és csupán a nők esetén. Az élettel való elégedettség szoros összefüggést mutatott az élet értelmességének megélésével.

English title

Investigation of correlates of positive youth development among emerging adults : the relationship of self-esteem, self-efficacy and active participation in community organization with family, academic and other psychological factors

Institution

Szegedi Tudományegyetem

Faculty

Faculty of Arts

Department

Szociál- és Fejlődéspszichológiai Tanszék

Discipline

Humanities

Institute

Pszichológiai Intézet

Specialization

pszichológia

Supervisor(s)

Supervisor
Supervisor scientific name label
Email
EHA
Kőrössy, Dr. Judit
egyetemi docens
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: pozitív fiatalkori fejlődés, önértékelés, énhatékonyság, közösségi szervezetben való aktív részvétel, tanulmányi eredménnyel való elégedettség, hallgatói kiégés, élettel való elégedettség, élet értelmessége, remény
Subjects: 06. Humanities
Depositing User: szerkesztő BTK
Date Deposited: 2019. May. 22. 09:22
Last Modified: 2019. May. 24. 07:04
URI: https://diploma.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/74303

Actions (login required)

View Item View Item