Hogyan előzhető meg az egyetemi lemorzsolódás? : a tanulást támogató erőforrások mérése egyetemisták körében

Fekete, Dávid (2018) Hogyan előzhető meg az egyetemi lemorzsolódás? : a tanulást támogató erőforrások mérése egyetemisták körében. Masters, Szegedi Tudományegyetem.

[thumbnail of 2018_Fekete_Dávid_FK9V69_SZ.pdf] PDF
2018_Fekete_Dávid_FK9V69_SZ.pdf
Hozzáférés joga: SZTE designated computers only

Download (639kB)

Abstract

Kutatásom célja annak vizsgálata volt, hogy milyen tanulást támogató erőforrások lelhetők fel az egyetemisták körében, azaz milyen pszichológiai faktorok megléte szükséges ahhoz, hogy a hallgatók körében kisebb mértékben jelenjen meg a lemorzsolódás jelensége. Ezt a kérdést jelen kutatásban a társas támogatás, illetve annak alskálái, a megküzdési módok kérdőív alskálái, a motivációs tényezők, illetve a mindset vizsgálatával kíséreltem meg megválaszolni. Jelen kutatás szorosan kapcsolódik Szabó és munkatársai kutatásához, amelyet 2016-ban kezdtek el. Dolgozatomban a kutatók által felvett adatbázis használtam. A kutatásban 1165 fő vett részt. A kitöltők a Szegedi Tudományegyetem 12 karának hallgatói voltak. Az alacsony kitöltési arány miatt két kart, név szerint a Zeneművészeti, illetve a Mezőgazdasági Kar hallgatóit kizártam a mintából, így a végső minta nagysága 1157 fő lett. A hallgatók társas támogatását a Multidimenzionális Észlelt Társas Támogatás kérdőívvel, megküzdési módjait a Megküzdési módok kérdőívvel mértük. A motivációkat egy 7 fokú skálán jelölték a hallgatók, míg a mindsetet egy jelenleg is publikálás alatt lévő kérdőívvel vizsgáltuk. Eredményeim alapján mind a probléma, mind pedig az érzelem központú megküzdési stratégia együttjárást mutat a jobb tanulmányi teljesítménnyel. A pszichológiai faktorok vizsgálata során pedig a problémaközpontú megküzdés, illetve a társas támogatás közötti kapcsolat volt szignifikáns. A próbák karonkénti lefuttatása során már egy árnyaltabb képet kaptam a tanulást támogató erőforrások tekintetében. A kapott eredmények jó kiindulópontként szolgálhatnak a későbbi lemorzsolódás kutatásoknak, mivel több érdekes kapcsolatot feltár a vizsgált pszichológiai tényezők, illetve a hallgatók tanulmányi eredményeit tekintve.

English title

How university dropout can be prevented? : the measurement of the learning supportive factors between university students

Institution

Szegedi Tudományegyetem

Faculty

Faculty of Arts

Department

Szociál- és Fejlődéspszichológiai Tanszék

Discipline

Humanities

Institute

Pszichológiai Intézet

Specialization

pszichológia

Supervisor(s)

Supervisor
Supervisor scientific name label
Email
EHA
Szabó, Dr. Éva
egyetemi docens
UNSPECIFIED
UNSPECIFIED

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: tanulás, támogató, erőforrások, egyetemi, lemorzsolódás, megelőzés, társas támogatás, megküzdés, motiváció, mindset
Subjects: 06. Humanities
Depositing User: szerkesztő BTK
Date Deposited: 2019. May. 22. 07:26
Last Modified: 2019. May. 23. 13:49
URI: https://diploma.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/74252

Actions (login required)

View Item View Item